Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


5. osztály (2019/2020. tanév)

április 8.

magyar irodalom

  1. FIGYELEM! Aki még mindig nem küldött el az olvasmánynaplójából legfeljebb 5 oldalt, az még a mai napon megteheti!
  2. Folytassuk a regényelemzést! MF:: 103/2,3 és 104/4
  3. Ellenőrizd megoldásod!

103/2: Boka-Nemecsek: vígasztaló, megható, bizalmas, baráti, elcsüggedt; orvos-apa: őszinte, lényegre törő, komoly

103/3: KÉREM A MEGOLDÁST ELKÜLDENI!!

104/4: kalamáris-tintatartó, penna-írótoll, irka-füzet, katedra-dobógó+tanári asztal, plajbász-ceruza, spongya-szivacs, szekunda-elégtelen, lénia-vonalzó.

 

Irodalom korrepetálás

 

A szünetben nézzétek meg a regényből készült filmet!

https://videa.hu/videok/film-animacio/a-pal-utcai-fiuk-1969-ijusagi-film-molnar-ferenc-NPk0om8LpXJU1ytQ

Gyakoroljátok a regényhez tartozó feladatokat: https://learningapps.org/2167969

 

KELLEMES TAVASZI SZÜNETET, SOK PIHENÉST, JÁTÉKOT ÉS ÁLDOTT HÚSVÉTOT KÍVÁNOK!

 

 

horvát

  1. Gyerekek! Csak Tibike tud hangfájlt küldeni messengeren? A szünetben tanuljátok meg ennek módját, és tessék pontosan elolvasni a feladatokat a jövőben!
  2. Kontrolirajte domaći zadatak! Ellenőrizzétek a házi feladatot!

Én tanulom a horvátot a szobában. Ja učim hrvatski u sobi. Te Zágrábban élsz. Ti živiš u Zagrebu. Ő szereti a húst és a kenyeret.On voli meso i kruh. Mi ülünk a konyhában. Mi sjedimo u kuhinji. Ti szeretnétek egy tortát. Vi želite tortu. Ők látják a mókust és a nyuszit az erdőben. Oni vide vjevericu i zeca u šumi. Én sietek az uszodába úszni és vízilabdázni. Ja žurim na bazen plivati i igrati vaterpolo. Te utálod a telet és a havat. Ti mrziš zimu i snijeg. Ő kér egy könyvet és egy tollat. On moli knjigu i pero. Mi hétfőn futunk a parkban. Mi u ponedjeljak trčimo u parku.

SRETAN VAM USKRS!!!

április 7.

 A levél 2. – magyar nyelvtan

  1. Nyissátok ki a TK- et a 93. oldalon, olvassátok el a levelet!
  2. Oldjátok meg a füzetbe tollal a 94/6 vagy 94/7 feladatot, majd küldjétek el kisötösért!

 

  •  

 

  1. Ponovite sprezanje glagola! Ismételjétek át a 2.sz. igeragozást a MTK. 41/1 alapján! Elevenítsétek fel az Akuzativ-ról tanultakat is! (MTK.33/3)
  2. Fordítsátok le horvátra az alábbi mondatokat a füzetbe! Vigyázz, használnod kell az Akuzativot! A megoldásokat kérem beküldeni!

Én tanulom a horvátot a szobában. Te Zágrábban élsz. Ő szereti a húst és a kenyeret. Mi ülünk a konyhában. Ti szeretnétek egy tortát. Ők látják a mókust és a nyuszit az erdőben. Én sietek az uszodába úszni és vízilabdázni. Te utálod a telet és a havat. Ő kér egy könyvet és egy tollat. Mi hétfőn futunk a parkban.

Karolina: Ellenőrizd megoldásodat!

TK. 5.o.: Goran Ivanišević – tenisač, Iva Majoli – tenisačica, Oliver Dragojević – pjevač (énekes), Doris Dragović – pjevačica (énekesnő), Mira Furlan – glumica (színésznő), Filip Šovagović – glumac (színész).

Folytasd ugyanezt a gyűjtést a 6. oldalról!

 

április 6.

  1. Folytassuk A Pál utcai fiúk feldolgozását! MF: 101/1, 102/2,3,4
  2. Ellenőrizd, egészítsd ki megoldásodat!

101/1: Pál utcai fiúk: csak lándzsavívással lehet harcolni, homokbombázás és szabályos birkózás lehetett (kivéve ha a két válla a földet éri),averekedés tilos, kettő egy ellen nem harcolhat. vörösingesek: kétfelől támadnak megszegték a megbeszélt szabályokat

 

102/2: Azért, mert a mindene volt a grund és a barátai.

 

102/3:a) A § jel a paragrafus jele és a törvénykönyvekben szerepel

b) Az, hogy legyőzte Átsot és kapitánnyá nevezték ki

 

102/4: csatát vívók: a Pál utcai fiúk és a vörösingesek; oka: a grund megszerzése; ideje: 1889 egy márciusi napja kb. 14:30. A vörösingesek Pásztorok vezette csapata megkezdte a támadást, a másik vár. A Pál utcaiak legyőzik őket, bezárják a fakunyhóba. Ezután Átsék támadnak a már elfáradt Pál utcaiakra, de azok erősebbek voltak többen. Áts indul, hogy kiszabadítsa társait, de Nemecsek a földre kényszeríti, így a Pál utcaiak győztek.

  1. Ismételjük át az I. sz. igeragozás végződéseit! (MTK. 32/1)
  2. Szóban ragozd el a következő igéket a fenti feladat alapján: čekati (várni), pitati (kérdezni), imati (van neki vmije), morati (muszáj, kell), trebati (szükséges)
  3. A mai órán megismerkedünk a II. sz. igeragozással! Tanuld meg a MTK. 41/1 pont alapján, milyen végződései vannak!
  4. A füzetbe írd fel címnek: Sprezanje glagola II., majd írásban ragozd el a živjeti (élni), voljeti (szeretni), sjedeti (ülni), željeti (kérni, vágyni), vidjeti (nézni) igéket! Ezt küldd el lefotózva messengeren!
  1. Szóban ragozd el a žuriti (sietni), mrziti (utálni), moliti (kérni), trčati (futni) igéket, messengeren hangfájlba kérem felvenni és elküldeni ahogy ragozod a 4 igét!

Karolina: Horvát hírességek neve, foglalkozása (vékony könyv 5.o.)

Gyűjtsd ki a füzetbe a neveket, mellé a foglalkozásukat!

https://prezi.com/lcefncka0_mv/egeszseges-eletmod/

 

április 3.

magyar nyelvtan – A levél 1.

 

  1. Folytassuk a közmondások, szólások gyakorlását! MTK: 99/11,101/4,6
  2. Ellenőrizzétek megoldásaitokat!

99/11: …egy csárdában; …makkal álmodik; …cincognak az egerek; …többet lát; … az nem harap.

101/4: Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér! Jelentése: annyit vállalj, csinálj, amennyit bírsz.

101/6:Vak tyúk is talál szemet. Megette a kenyere javát. Drágább a folt a ruhánál.

  1. Töltsd ki az alábbi link megnyitása után az ott található feladatot, majd küldd el! (MINDENKINEK KÖTELEZŐ! (Keddig kérem beküldeni!)

https://docs.google.com/forms/d/1UV7OYbQ07fGR2rdlwGEOnUq9_2UJxOXeuBpRZdg3akQ/edit

 

  •  

 

  1. https://wordwall.net/hu/resource/486707/hrvatski-jezik/%c4%8d-%c4%87-d%c5%be-%c4%91
  2. https://wordwall.net/hu/resource/514132/hrvatski-jezik/akuzativ-ne%c5%beivo

Karolina: Ellenőrizd a megoldásaidat:

12/16: Ona je

FELADAT: Írd a mondataid fölé magyarul, mit jelentenek!

 

horvát énekkar

 

Ellenőrizzétek mennyit értettek, majd hallgassátok meg újra a híres lakócsai Vuzmeno kolot!

 

Urodela, urodela pisana jabuka,

Koju Ivo, koju Ivo rano zasadio,

Ispala mu, ispala mu knjiga iz đepova,

To je našla, to je našla Janica divojka,

Da znaš Ivo, da znaš Ivo što knjiga govori,

Knjiga veli, knjiga veli da se Ivo ženi.

  •    2’09-3’42

április 2.

horvát

  1. Kontrolirajte domaći zadatak! Ellenőrizzétek a házi feladatot!

44/1: …. park; srijedu; bazen i igra vaterpolo; subotu; nikamo … koncert;

ponedjeljak 45/2: u petak; u srijedu; u subotu; u utorak; u četvrtak; u ponedjeljak

  1. Riješite zadatke 47/7 i 49/14!
  2. Kontrolirajte svoje odgovore! Ellenőrizd a megoldásaid!

47/7: Tko ide na objed? Kamo idu djeca? Što igra Ana? Što gleda Marko? Koga hrani Ivana? Koga češlja mama? Kamo vozi Marko Anu?

  1. /14. – Bok, kako si? – Hvala, dobro, a ti? – Ja sam također dobro, hvala. – Imaš malo vremena? – Imam, zašto pitaš? – Hajdemo na objed u restoran! – Voliš restoran? Hajdemo!

Karolina: Hazi feladat ellenőrzése:

  1. Én egyetemista vagyok. Ja sam student. Én nem vagyok professzor. Ja nisam profesor. Te orvos vagy. Ti si liječnik. Te nem vagy rendőr. Ti nisi policajac. Ő szakács. On je kuhar. Ő nem zenész. On nije svirač. Mi tanulólányok vagyunk. Mi smo učenice. Mi nem vagyunk eladónők. Mi nismo prodavačice.Ti postások vagytok. Vis te poštari. Ti nem vagytok mérnökök. Vi niste inšenjeri. Ők úszónők. One su plivačice. Ők nem pincérek. Oni nisu konobari.
  2. Oldd meg a 12/16. feladatot! Példa: 1.kép: Ona je pjevačica. stb.

 

április 1. – A Pál utcai fiúk (3.)

  1. Folytassuk a regény felelevenítését a munkafüzet 100/1,3 és a 101/1,2 megoldásával! A lefotózott, beküldött munkádért kisötös jár!
  2. Ellenőrizzétek megoldásaitokat:

100/1a) tó, domb, híd, várrom, fűvészkerti őrökb) Geréb beállt a vörösingesekhezc) Azért, mert nem választották elnökké.

100/3 Nemecsek esetén: elismerte bátorságát, tisztelte ; Pásztorok esetén: gyávának vélte őket

101/1: 4,3,5,1,6,2

101/2: Mari adta át az üzenetet. Közösen vették. Áts a Pásztorokkal szóban értesítette ellenfeleit. A vörösingesek nem itták meg a csokoládét, mondván nekik ez nem jár.

 

FIGYELEM! Ha elkészültél az olvasmánynaplóval, fotózz le legfeljebb 5 oldalt belőle, és küldd el messengeren vagy a bunytam@gmail.com ímélcímre! Az olvasmánynaplóról készült fotók elküldésének határideje: április 6.

 

horvát

  1. Pročitajte ponovo tekst pod naslovom Ana živi aktivno! Olvassátok el újra az Ana živi aktivno c. olvasmányt!
  1. Riješite zadatak u radnoj bilježnici: 44/1 i 45/2! Oldjátok meg a munkatankönyv megadott feladatait, majd küldjétek el a megoldásokat!
  • Ismételd át a létige állító és tagadó alakját (MTK. 4/4), valamint a TK. 8. és 3. oldalán található szavakat, majd fordítsd le a mondatokat, a megoldást kérem elküldeni!  

Én egyetemista vagyok. Én nem vagyok professzor. Te orvos vagy. te nem vagy rendőr. Ő szakács. Ő nem zenész. Mi tanulólányok vagyunk. Mi nem vagyunk eladónők. Ti postások vagytok. Ti nem vagytok mérnökök. Ők úszónők. Ők nem pincérek.

 

március 31.

magyar nyelvtan

Közmondások, szólások

 

  1. Az alábbi összehasonlító táblázatot írjátok le a füzetbe!

 

szólás, szóláshasonlat (mint)

  •  

pld. itatja az egereket (=sír)

pld. Lassan járj, tovább érsz!

  • állandósult szókapcsolat
  • nem szó szerint értendő, átvitt jelentése van
  • kötött szórend
  • nem szókapcsolat, hanem mondat
  • szó szerint értendő
  • kevésbé kötött szórend

 

  1. Oldd meg a MF.97/2,5,6 és a 98/7,8,9,10 feladatokat!
  2. Ellenőrizd megoldásod!

97/2 dolgozik, nagyzol, fecseg, ravasz, zsugori, aprólékos

97/5 1f, 2e, 3h, 4b, 5i, 6j, 7c, 8d, 9a, 10g

97/6 Nagy fába vágja a fejszéjét. Ordít, mint a fába szorult féreg. Kemény fából faragták. Rossz fát tett a tűzre. Nem látja a fától az erdőt. Maga alatt vágja a fát.

98/7 üt, holló, bú vagy bá

98/8 mint macska a forró kását, mint a templom egere, mint kutya az ugatásba, mint a kiselefánt, mint a papagáj

98/9 Aki nem dolgozik, ne is egyék. Nem mind arany, ami fénylik. Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra! Akit egyszer megcsíp a kígyó, az a gyíktól is fél. Ebül szerzett jószág ebül vész el.

98/9 A szem mindent lát, csak magát nem. Akinek nem inge, ne vegye magára. A lónak négy lába van, mégis megbotlik. Amit Jancsi meg nem tanult, nem tudja azt János. A szamár is rúg, ha piszkálják. Ki a kicsit nem becsüli, a nagyot nem érdemli. Addig jár a korsó a kútra, amíg el nem törik.

SZORGALMI: http://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=941

horvát

  • Kontrolirajte jučerašnju domaću zadaću! Ellenőrizzétek a tegnapi házi feladatot!

 

U ponedjeljak Zvonko ide u restoran koji se nalazi usred trga u gradu. Hétfőn Zvonko étterembe megy, amely a tér közepén található a városban. On jako voli riblju juhu. Ő nagyon szereti a halászlét. U utorak on ide na igralište i igra rukomet. kedden megy a játszótérre és kézilabdázik. Njegova prijateljica voli nogomet. A barátnője szereti a focit. U srijedu Zvonko ide u banku. Szerdán Zvonko bankba megy. Banka je pokraj ljekarne. A bank a gyógyszertár mellett van. U četvrtak on ide na bazen na plivanje i na vaterpolo. csütörtökön megy az uszodába úszni és vízilabdázni.  Bazen nije daleko od banke. Az uszoda nincs messze a banktól.U petak ide na tečaj mađarskog jezika. Pénteken magyar nyelvtanfolyamra megy. Tečaj je u školi. A tanfolyam az iskolában van. U subotu Zvonko često ide u kino ili u kazalište. Szombaton Zvonko gyakran megy moziba vagy színházba. U nedjelju ne ide nikamo, on i njegova prijateljica se odmaraju kod kuće. Vasárnap nem megy sehova, ő és a barátnője otthon pihennek.

 

horvát népismeret

Pogledaj pisanice na internetu! Nézegess húsvéti tojásokat az interneten:

https://www.google.com/search?q=motivi+pisanice&sxsrf=ALeKk00X-n23vhuwMzY_eadguCsMfe3A_w:1585591455251&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjGt8u75MLoAhVtmYsKHZekDBYQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1600&bih=762

 

március 30.

 A Pál utcai fiúk (1.) (írd fel a füzetbe e címet!)

  1. Bevezető (olvasd el!): Molnár műve először 1907-ben jelent meg, később több mint 30 nyelvre lefordították (horvátul a címe: Dječaci Pavlove ulice). Többször készült film is a regényből, az elsőt Fábri Zoltán rendezte 1968-ban, melyet egy évre rá jelöltek Oscar-díjra is.
  2. Az alkotás műfaja: regény ill. ifjúsági regény. Írd a füzetbe, mi a regény (160.o.) és mi az ifjúsági regény! (160.o.)
  3. Elevenítsük fel az 1.-2. fejezet tartalmát! Oldjátok meg a Mf. 99. oldalán található feladatokat!
  4. Ellenőrizzétek az alábbiak alapján a MF. 99. oldalán lévő feladatok megoldását! A lefotózott, elküldött munkádért kisötös jár!

99/1: Budapest, VIII. kerület: iskola, udvar, grund, Füvészkert; 1902 márciusán; Rácz tanár úr, Boka, Nemecsek, Geréb, Csónakos, törökmézes, Csele, Kolnay,Barabás, Weisz, Richter, Leszik, az öreg tót

99/2: a) 1907b) 29c) einstand – erőfitogtatás – A Pál utcaiak szempontjából: kihívás – A vörösingesek: erőfitogtatás

99/3: a) hatalomvágy, fölényeskedés b) a gyengébb megalázása

 

FIGYELEM! Ha elkészültél az olvasmánynaplóval, fotózz le legfeljebb 5 oldalt belőle, és küldd el messengeren vagy a bunytam@gmail.com ímélcímre! Az olvasmánynaplóról készült fotók elküldésének határideje: április 6.

 

  •  

 

U ponedjeljak Zvonko ide u restoran usred trga u gradu. On jako voli riblju juhu. U utorak ona ide na igralište i igra rukomet. Njegova prijateljica voli nogomet. U srijedu Zvonko ide u banku. Banka je pokraj ljekarne. U četvrtak on ide na bazen na plivanje i na vaterpolo. Bazen nije daleko od banke. U petak ide na tečaj mađarskog jezika. Tečaj je u školi. U subotu Zvonko često ide u kino ili u kazalište. U nedjelju ne ide nikamo, on i njegova prijateljica se odmaraju kod kuće.

ZADATAK: Fordítsd le magyarra a fenti mondatokat!

  • : vastag könyv 4/4: Olvasd el! magyarázat:

Én vagyok=Ja sam; Én nem vagyok=Ja nisam;

Te vagy= Ti si. Te nem vagy= Ti nisi.

Ő (van)= On/Ona /Ona nije.

Mi vagyunk=Mi smo. Mi nem vagyunk. = Mi nismo.

Ti vagytok= Vis te. Ti nem vagytok= Vi niste.

Ők (vannak).= Oni/One su. Ők nem (vannak).= Oni/One nisu.

FELADAT: MTK.: 9/8 ezután ugyananezeket a mondatokat írd le tagadó alakban a füzetbe!

március 27. – magyar nyelvtan

A rokon értelmű szavak 2.

  1. Emlékeztető: A rokon értelmű szavak másik neve szinonimák.

pld. eb – kutya - kutyus. Ez 3 HANGALAK de egy JELENTÉS, mert ugyanazt jelentik.

                           H

                           H                           J         

                           H

  1. Gyakoroljunk a munkafüzetben! 93/2,3,4,5 és 94/7,9
  2. Most ellenőrizd a megoldásokat:

93/2: burgonya-pityóka,krumpli;  tengeri,törökbúza – kukorica;

egres – köszméte, büszke

93/3: disznó, sertés, koca, göbe stb.; ló, paci, paripa stb., eb, kutya, puli

93/4: …kutyaólban…, …vesszőparipája..,…disznótorra…, …versenyfutó…

93/5: üdül, ürü, bürü, ürül, kütyü, csücsül

94/7: nevet, mosolyog, kacag, vihog, röhög stb., elégtelen, egyes, dugó, fa

94/9: boszorka, boszi; hétfejű; erdőség, rengeteg, sűrű;, viaskodik, hadakozik, vívódik, harcol; szűkölködő, nélkülöző, pénztelen

Olvasd el a 95/1 feladatot! Julcsi mondataiban a „tökjó”, „irtó klassz” stb. kifejezéseket cseréld szebb, igényesebb szavakra, majd írd újra a szöveget a b) feladathoz! Ezt kérem lefotózni és elküldeni messengeren

 

 

horvát – Pjesme o Uskrsu i proljeću

Provjerite domaći zadatak: ŽELIM VAM SRETAN USKRS!!

Otvorite sljedeći link:

http://www.pjesmicezadjecu.com/proljetne-i-uskrsne-pjesmice

Pročitajte naslove pjesama i izaberite jednu i prepišite u bilježnicu! (Olvassátok el a versek címét, válasszatok ki egyet, másoljátok le a füzetbe, majd fényképezés után küldjétek el!)

március 26.

horvát

  1. Ponovite sve riječi i izraze koje smo učili na prošlom satu! (Ismételjétek át a múlt órákon tanult szavakat, kifejezéseket!)
  2. Pronađite riječi u tablici, i od ostalih slova dobit ćete rečenecu!

nyomtassátok ki a www.lakocsaisi.eoldal.hu oldalról vagy másoljátok le az alábbi táblázatot, keressétek meg benne az alábbi szavakat, a maradék betűkből kaptok egy négyszavas mondatot! (A svibanj szó kétszer szerepel!)

 

  • ŠUNKA,  VISIBABA,  SVIBANJ,  CICAMACA,  ZEC,  PISANICA,  USKRS,  PROLJEĆE,  TRAVANJ,  SVIBANJ,  JAGLAC,  LJUBIČICA

A maradék betűkből kapott mondat:

_ _ _ _ _   _ _ _    _ _ _ _ _ _     _ _ _ _ _!!

Ž

E

A

C

I

Č

I

B

U

Lj

P

R

O

Lj

E

Ć

E

L

I

J

M

V

V

I

S

I

B

A

B

A

C

V

J

E

T

N

I

C

A

J

A

T

A

K

N

U

Š

I

Nj

E

M

S

R

R

E

T

A

N

A

S

C

I

C

A

M

A

C

A

B

R

N

U

Z

S

V

K

R

S

I

K

S

E

!

!

Nj

A

B

I

V

S

C

A

L

G

A

J

Nj

P

S

U

Március 25.  magyar irodalom

Molnár: A Pál utcai fiúk 1.

  1. Olvasd el, mit kell tudnunk Molnár Ferenc íróról! OK:160.o.
  2. Oldjuk meg a MF: 98. oldal feladatait!
  3. Ellenőrizd a megoldást pipálással!

98/1 a) Pestenb) VIII.c) Petőfi hídd) nem, mert a történet 1899-ben játszódik, a híd 1933-37 között épült

98/2 a) XIX és XX.b)újságíróc) újságíród) A Pál utcai fiúk, Liliom, A testőr, A hattyú, A vörös malom, Az üvegcipő, Játék a kastélyban stb.

e) műveiben örökké él f) 74

HÁZI FELADAT: Olvasd el a regény utolsó részét, jegyzeteld le! Ha elkészültél az olvasmánynaplóval, fotózz le legfeljebb 5 oldalt belőle, és küldd el messengeren vagy a bunytam@gmail.com ímélcímre! Az olvasmánynaplóról készült fotók elküldésének határideje: április 6.

 

  •  

Uskrs 1.

 

  1. Pročitaj tekst na hrvatskom u Uskrsu! Olvasd el a húsvétról szóló szöveget!

 

  •  
  •  

Uskrs je najveći blagdan kršćanstva. To je dan Uskrsnuća Isusa Krista. Slavi se 4o dana poslije Pepelnice, ovo doba se zove Korizma. Nakon korizme dolazi Cvjetnica, Veliki tjedan (Veliki petak, Velika subota) i Uskrs. Simboli Uskrsa su pisanica i zec.

A húsvét a legnagyobb keresztény ünnep. Ez a nap Jézus krisztus feltámadásának napja. Ünneplik 40 nappal hamvazószerda után, ezt az időszakot nevezik nagyböjtnek. nagyböjt után jön a virágvasárnap, Nagyhét (nagypéntek, nagyszombat) és a húsvét. A húsvét szimbólumai (jelképei) a hímestojás és a nyúl.

  1. Prepiši tekst na hrvatskom u bilježnicu i nacrtaj jedan simbol! Másold a füzetbe a horvát szöveget és rajzold le az egyik jelképet!

március 24.

magyar nyelvtan – A rokon értelmű szavak 1.

 

  1. Ellenőrizzük a múlt órai házi feladatot!

egyjelentésű szavak

többjelentésű (van összefüggés)

azonos alakú (nincs összefüggés)

hattyú,eper,betű,kenyér,

harkály, tenger

 

zebra, körte, levél, fül, toll, csiga, orr, egér

dob, ég, fő, sír, orgona

Mai feladatok:

 

  1. https://learningapps.org/5576289
  2. https://learningapps.org/2525459
  3. https://learningapps.org/4003034
  4. Olvasd el a Tk. 87. o. található tananyagot!
  5. Másold le tollal a TK. 125/T.22!

 

horvát – Proljeće 2.

 

  1. Pročitajte i prepišite pjesmicu u bilježnicu!

KAD ĆE PROLJEĆE

(Mikor lesz tavasz?)

 

VERA ZEMUNIĆ

Pitale ljubice: - Kérdezték az ibolyák
Kad ćemo moći van? – Mikor mehetünk ki?

Pitali jaglaci: - Kérdezték a kankalinok
Je li već znan taj dan? – Tudható már ez a nap?

Izviruje listić u čahurici – Kinő a rügy a magházból
Na ivinoj grani: - a garmandor ágán:
Ja sam već skoro vani,- Én már szinte kint is vagyok
Samo čekam taj dan.- csak keresem ezt a napot!

Javi se visibaba:
Ja znam!
Zlaćanog sunca trak – az aranynap sugara
Daje mi znak – adja a jelet
Da po proljeću miriše zrak. – hogy tavasztól illatozik a levegő

 

  1. Potcrtajte nazive cvijeća te pogledajte ih na slikama i napišite kako se zovu na mađarskom! – Húzd alá a virágok nevét a versben, nézd meg őket a megadott linken majd magyarul is írd le a nevüket!

 

LJUBICA - https://bs.wikipedia.org/wiki/Ljubi%C4%8Dica

JAGLAC - https://hr.wikipedia.org/wiki/Jaglac

ĆAHURICA - magház

IVA (trava) - https://www.orszagalbum.hu/hegyi-gamandor_p_75159

VISIBABA - https://hu.pinterest.com/pin/815925657470632554/
 

horvát népismeret

Cvjetna nedjelja – virágvasárnap

 

Pročitajte dva teksta i usporedite ih! Olvassátok el a két szöveget majd hasonlítsátok össze!

 

Cvjetna nedjelja ili cjetnica

Virágvasárnap

Cvjetna nedjelja je nedjelja prije Uskrsa.Tada se ljudi sakupe u crkvi ili ispred crkve a svećenik blagoslovi cicamace. Poslije mise ljudi odnesu kući posvećene cicamace koje služe za zaštitu doma.

Virágvasárnap a húsvét előtt vasárnap. Ekkor az emberek összegyűlnek a templomban vagy a templom előtt, a pap megáldja a barkákat. A mise után hazaviszik a megszentelt barkákat, melyek az otthon védelmére szolgálnak.


Prepiši tekst na hrvatskom u bilježnicu i nacrtaj cicamacu!

március 23.     

magyar irodalom – A régió megismerése 2.

Kedves Gyerekek! A múlt órán megismerhettétek a mi szűkebb szülőföldünk néhány közismert alakját! A mai órán folytatjuk azok megismerésével, akik hírnevet szereztek a négy falunak! Olvassátok figyelmesen az alábbi szöveget! Jegyezzétek fel a füzetbe a neveket, és amit érdekesnek találtatok!

  1. A DRÁVA EGYÜTTES – Ezen a néven az elmúlt 50 évben négyszer alakult táncegyüttes és zenekar Lakócsán. A legelső tagok a Magyar Televízióban is (Ki mit tud?, Röpülj, páva! című műsorokban) bemutatták környékünk híres horvát táncait, dalait – a lakócsai csizmaverőst, a fiúk kés körüli táncát, a húsvéti kólót, a Naše kolo-t és a Drmešt. A később alakult csapatok is országszerte és a mostani Horvátországban is rengetegszer felléptek. A 70-es és 80-as években az együttes vezetői Popovics Emil, Gulyás József, Geosits István, Szilovics József voltak, a harmadik csapaté a 90-es években Bunyevácz József és Gyöngyösné Dudás Mária, a legutóbbié Esze Ernőné, Traum Lénárd és Erdélyi Kálmánné voltak.
  2. FUCSKÁR JÓZSEF ma Barcson élő, de lakócsai születésű (1953) festőművész néhány alkotását nézhetitek meg az alábbi linken:
  3.  
  4. GULYÁS LÁSZLÓ (sz.1960) költő, újságíró, aki Szentborbáson nőtt fel, de jelenleg Zalában él. Évekig a Hrvatski Glasnik főszerkesztője, a pagi üdülőhely igazgatója volt. Verseit számos kötet őrzi.
  5. DR. HABIL. JANKOVICS MÁRIA ( sz.1955) lakócsai származású, Szombathelyen élő nyugalmazott egyetemi tanár, nemzetközileg elismert professzor.
  6. PAVLEKOVICS FERENC (sz. 1955), tótújfalui születésű, Pécsett élő plébános, pápai prelátus (a püspököt helyettesítheti a pápánál
  7. BEGOVÁCZ RÓZSA (sz. 1953) Pécsett élő, potonyi származású muzeológus, aki összegyűjtötte Dráva mente kézműveseinek munkáit
  8. BUNYEVÁCZ JÓZSEF (1945-2012) tótújfalui, lakócsai származású tanár, iskolaigazgató, évtizedekig a drávamenti horvátok kulturális életének aktív vezetője, országos képviselője.

HÁZI FELADAT: A Pál utcai fiúk 8. részének elolvasása márc. 25-re, jegyzetírás az olvasmánynaplóba a megbeszéltek szerint!

 

 

osztályfőnöki – Népi hagyományaink ápolása

 

Az alábbi linken belenézhettek a negyedik Dráva együttes fellépésébe a pécsváradi minősítőn, melyen egy régi drávamenti horvát lakodalmast adnak elő:

 

 

 

 

horvát

PROLJEĆE 1.

 

Pročitajte pjesmu i upišite riječi na hrvatskom! Olvassátok el a verset, majd írjátok le a füzetbe horvátul a zárójelben levő szavakkal kiegészítve! A végén illusztráld a verset egy kis színes rajzzal!

 

 

NAŠE ............................ (tavasz)

 

1.  Sini, ............. (Nap), sini!

Na poljima niče ........ (fű),

.......... (ibolya) cvjeta ...... (kék),

Svud miriše njezin ........ (virág)!

Obnavlja se cijeli ........ (világ),

Sini, .........(Nap), sini!

 

2. Sini, .... (Nap), sini!

Cvrkuće mu ..................... (fecske),

Zašto pjeva ova .............(madár)?

Vratila se domu svome,

Očuvanom, radosnome.

Sini, ....... (Nap), sini!

 

3. Sini, ........... (Nap), sini!

Već su došle ……….. (fecskék) male,

Oko ........... (házak) zapjevale,

Lete više, lete niže,

Sva ........ (természet) već uzdiše!

 Sini, ............. (Nap), sini!

PROVJERA (ellenőrzés): proljeće, sunce, trava, ljubičica, plava, cvijet, svijet, sunce, sunce, lastavica, ptica, sunce, sunce, laste, kuća, priroda, sunce

FIGYELEM! MÉG A MAI NAPON LEHET KITÖLTENI A HORVÁT RÖPDOLGOZATOT!

Karolina: A horvát főnevek neme (Vastag könyv 5/5) – Hímnemű főnevek (muški rod) általában mássalhangzóra végződnek ( dan, brat stb.), a nőnemű főnevek (ženski rod) –a betűre (pld. mama, sestra), a semlegesneműek (srednji rod)-o vagy –e betűre ( pld. sunce, jutro). feladat: GYŰJTSD KI A FŐNEVEKET A VÉKONY KÖNYV 3.O.-RÓL, ÉS ÍRD MELLÉJÜK MILYEN NEMŰEK!  Kérdés esetén messengeren, telefonon rendelkezésre állok!

(megoldás: pozdravljanje _ S.r., dan – M. r., Ana – Ž.r., Ivan- M.r., Mađarska – Ž.r., Budimpešta – Ž.r., profesorica – Ž.r., Zagreb – M.r., profesor – M.r., prijatelj – M.r., Marko (kivétel!) – M.r., Goran – M.r., studwnt – M.r., djevojka – Ž.r., prijateljica – ž.r., Ivana – Ž.r., učenica – Ž.r., Pečuh – M.r., Mohač – M.r., Dubrovnik – M.r.) 

március 20.

       magyar nyelvtan

  1. Tanulmányozzátok át a TK. 118. oldalán lévő (alsó) táblázatot, majd oldjátok meg az alábbi feladatot!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Az előző órán feladott feladatok ellenőrzése:

88/2 rossz, szomorú, lassú, éjjel, utolsó, gonosz, áll

89/1 lassúbb, helyes, kisebb, ereszkedik, apály, különböző

89/2 hangutánzó: zúg, dorombol, koppan… hangulatfestő: lomha, bólingat…

88/4 felső, külső, olcsó, sűrű, hosszú, jellemtelen, könnyű, magasabb

90/2 egér – Az egér szürke. Új egeret vettem a gépemhez.

                     b) Az informatikai eszköz az állatról kapta a nevét, tehát                    többjelentésű szó

90/3 dob – A dob hangszer. Peti labdát dob.

                     b) Nincs összefüggés a két „dob” között, tehát azonos alakú szó.

3. ISMÉTLÉS: azonos alakú szó, ha NINCS összefüggés a két jelentés között

                   többjelentésű: VAN összefüggés a két jelentés között

                   egyjelentésű: ha a szónak csak egy jelentése van

 

  1. Készíts táblázatot a füzetbe, majd írd a megadott szavakat a megfelelő helyre:

DOB, EGÉR, HATTYÚ, ZEBRA, KÖRTE, FŰZ, EPER, ÉG, FŐ, LEVÉL, BETŰ, SÍR, FÜL, KENYÉR, ORGONA, HARKÁLY, TOLL, CSIGA, TENGER, ORR

egyjelentésű szavak

többjelentésű (van összefüggés)

azonos alakú (nincs összefüggés)

 

 

 

 

 

  1. Oldjátok meg a MF. 91/6 feladatot!

A feladatokhoz jó munkát kívánok! Segítségért hozzám fordulhattok messengeren!

horvát

Ismételd át alaposan a 29. oldalon levő olvasmányt!

Kattints az alábbi linkre, https://docs.google.com/forms/d/1hIcuCqZL9k-0JgIlmQ5514ZdCCCnnnZKI0J3EAWW5Ls/edit,  írd a neved a megfelelő helyre, majd válaszd ki mindegyik kérdésre az egyetlen jó választ! Ha végeztél, nyomj a küldés gombra!

Munkádra osztályzatot fogsz kapni! A teszt megoldását hétfő estig küldheted el!

 

énekkar:

Nézzétek és hallgassátok meg a régi lakócsai Dráva együttes előadásában a híres drávamenti húsvéti kólót (drávamenti horvát tájnyelven: vuzmeno kolo), melyet régen a lányok jártak el a húsvéti mise után a faluban! A filmet a 2’08 – 3’41-ig kell megnéznetek! Próbáljátok meg leírni a horvát füzetbe, mit értettetek a dalok szövegéből! A következő órán megtanuljuk azt is!

https://www.youtube.com/watch?v=K1VK89NMYfk

március 19.

horvát

Napišite jednu po jednu rečenicu o svakojoj slici u udžbeniku na 29. stranici!

Írjatok egy-egy mondatot a tankönyv 29. o. lévő képeihez'

Karolina: tk. 8. oldal képei alá írja horvátul, magyarul a következő példa alapján: FRANJO JE LIJEČNIK. Franjo orvos. ZORAN JE POLICAJAC. Zoran rendőr stb.

 

március 18.

irodalom

A régió megismerése 1.

Olvassátok el az alábbi szöveget, majd válaszoljatok a kérdésekre, nézzétek meg  a kijelölt linkeket!

Szűkebb bölcsőhelyünk – Lakócsa, Tótújfalu, Potony és Szentborbás – híres emberekhez köthető.

Lakócsa európai hírűvé vált szülötte Fodor József (1843, Lakócsa – 1901, Bp.). Nemzetközileg elismert tudós, orvos, egyetemi tanár, a közegézségügy apostola volt, aki tanulmányai illetve kutatómunkái során bejárta egész Európát.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Fodor_J%C3%B3zsef_(orvos)

 Milyen emlékmű őrzi Fodor emlékét Lakócsán?

Lakócsán nőtt fel Frankovics György (Drávafok, 1945. – Pécs, 2016) nemzetközileg elismert néprajztudós, író, egyetemi tanár. Gyuri bácsi sok könyvben gyűjtötte össze és adta ki a drávamenti horvátság népdalait, balladáit, meséit, mondáit, közmondásait, szólásait.

Hogyan őrizzük emlékét Lakócsán?

Régiónkban két ismert személy is megkapta a Népművészet Mestere állami miniszteri díjat. Gadányi Pál Tótújfaluban élő dudakészítő, zenész, Tótújfalu díszpolgára  (Tótújfalu,1932 - ) kb. hetven évig járta az országot fellépéseivel, sok Tv felvétele készült, rengeteg díjjal jutalmazták, a Népművészet Mestere-díjat 2011-ben vehette át. Segítség: https://www.youtube.com/watch?v=OMsFkfT8NZk és

http://nepmuveszetmesterei.hu/index.php/osszetett-kereses/498-gadanyi-pal

A másik díjazott a lakócsai Borbás Mihályné, Kovácsevics Ágnes néni (1923-2005), aki 1965-ben kapta meg a Népművészet Mestere-díjat mint szövőnő, a drávamenti szövésminták kitalálója és – sok asszonytársával együtt – kidolgozója. Munkáit a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum őrzi.

http://nepmuveszetmesterei.hu/index.php/dijazottak-neve/31-borbas-mihalyne

Feladat: A fenti szövegből kiről, milyen újdonságot tudtál meg? jegyezd le a füzetedbe röviden!

 

 

horvát

Vježbajte čitanje i usmeno prevođenje štiva Ana živi aktivno! Gyakoroljátok az olvasmány hangos olvasását és fordítását!

KK.: Tk. 9.o. lévő szószedetből gyűjtsd ki a foglalkozásokat, írd le horvátul és magyarul a füzetbe!

--------------------------------------------------------------------------------------------

március 17.

magyar nyelvtan

Tanulmányozzátok át a TK. 118. oldalán lévő (alsó) táblázatot, majd oldjátok meg az alábbi feladatot!

https://sli

deplayer.hu/slide/2151361/   

Töltsétek ki a munkafüzet  feladatait! 88/2,4 és 89/1,2 valamint a 90/2,3 és a feladatokat! (Kérdéssel, segítségért keressetek messengeren!)

Másoljátok le tollal a füzetbe a Tk. 125/T. 20. és 21. számú rövid szövegeket! 

 

horvát 

  1. Pročitajte štivo pod naslovom Ana živi aktivno do kraja! Olvassátok végig az olvasmányt! Ispišite i naučite nepoznate riječi u bilježnicu – írjátok ki és tanuljátok meg a szavakat: ljubavni ilm – szerelmes film, prije podne – délelőtt, izlet – kirándulás, u planine – hegyekbe, pješice – gyalog, zdravo – egészséges, nikamo – sehova, odmarati se – pihenni, ponekad – néha.
  2. Odgovorite na pitanja (6-10) na 29/1 usmeno! Szóban feleljetek a kérdésekre! 
  3. Provjerite svoje odgovore! Ellenőrizzétek válaszaitokat!

6. Ana ide u park, tamo trči. 7. U petak navečer ide u kino. 8. Ana ide na izlet u subotu u planine. 9. U nedjelju ne ide nikamo. 1¸. Ana živi aktivno.

K:K: Memorizálja horvátul és magyarul a dialógusokat a füzetéből!

 

horvát népism.

Nézzétek meg a mohácsi busók zágrábi szereplését!

https://www.youtube.com/watch?v=lv1ETx2pUF0

március 16.

1. magyar irodalom

Rockenbauer: Gyalogszerrel a Bükki Nemzeti Parkban

 

  1. Tekintsétek meg a következő filmet:

 https://www.youtube.com/watch?v=wDMlg-Sh6O0

  1. Nézzétek meg, hol található a Bükk! http://turista.terkepek.net/bukk.html
  2. Olvassátok el az olvasókönyv 148. oldalán lévő olvasmányt!

Szempontok az olvasás előtt: Miért a Bükk hazánk legmagasabb hegysége? Miért írják, hogy „kirí” az Északi-középhegységben? Mióta létezik a Bükk? Mióta és miért az ország hegyvidéki nemzeti parkja? Mit kell tudniuk az arra járó turistáknak?

  1. Oldjátok meg a munkafüzet 96/2 feladatát!
  2. Szorgalmi feladat: Munkafüzet: 96/1; 97.o.​

-----------------------------------------------------------------

2. OSZTÁLYFŐNÖKI

Baráti kapcsolatok, közösségek

 

Olvassátok tovább A Pál utcai fiúk c. kötelező olvasmányt (következik a 7. rész), és az olvasás során figyeljétek meg, kik voltak barátságban, miért, illetve mi tartotta össze a közösséget! Véleményeteket írjátok az olvasmánynaplóba! Ellenőrzés: irodalomórán a regény elemzésekor

3. HORVÁT

​  Pitanja i odgovori 1.(Kérdések és válaszok)

 

  1. Ponovite na osnovi ove igre koliko je sati! Gyakoroljátok az alábbi játékkal, mennyi az idő! https://zrno.files.wordpress.com/2010/11/uc48dimo-na-sat.pdf
  2. Odgovorite usmeno! (Válaszolj szóban!)

Koliko je sati?

7.15 ;8:30;9:45;10:10;11:25; 12:52

odgovori: četvrt osam, pola devet, tričetvrt deset, pet do četvrt jedanaest ili deset sati i deset minuta, pet do pola dvanaest, osam do jedan

  1. Otvorite udžbenik na 29. stranici, pročitajte prvi dio teksta i odgovorite na sljedeća pitanja! Nyissátok ki a tankönyvet a 29. oldalon, olvassátok el az olvasmány első részét, majd szóban válaszoljatok az alábbi kérdésekre! Válaszaitokat ellenőrizzétek a zárójeles mondatok alapján!

Gdje studira Ana?(Ana studira na fakultetu.)

Kamo ide Ana u ponedjeljak? (Ana ide u knjižnicu.)

Zašto ide Ana u knjižnicu? (Ana jako voli čitati.)

Kada ide Ana na bazen? (Ana u utorak ide na bazen.)

Što radi tamo? (Pliva i igra vaterpolo.)

Koji jezik uči Ana? (Ana uči hrvatski.)

Kamo ide u četvrtak? (Ana ide u pizeriju.)

K.Karolina: Tankönyv 3. oldal párbeszédeit gyakorolja

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 


Statisztika

Online: 1
Összes: 94333
Hónap: 881
Nap: 16