6. osztály
MÁJUS 27.
NYELVTAN
Év végi ismétlés: névszók (2.)
Nézd meg az alábbi filmeket!
https://www.youtube.com/watch?v=a-lnyAtE1-k
https://www.youtube.com/watch?v=plGsvpjp6Qw
https://www.youtube.com/watch?v=73tQF4OV3Bo
SZORGALMI: MF. 154/4 és 158/1,2
IRODALOM
Témazáró dolgozat
https://docs.google.com/forms/d/1nrONdX-6n1j6xw_sRxzkMkxonfts10zFIL2eFyfFoDs/edit
Határidő: június 1.
MÁJUS 26.
NYELVTAN
Év végi ismétlés: névszók (1.)
- Oldd meg az alábbi szövegértés feladatot péntekig!
https://docs.google.com/forms/d/1J7vaRCwSFgzj8cdrBnJZrqNo-6v64AS-9l_72FjSmW4/edit
- Nézd meg az alábbi filmet: https://www.youtube.com/watch?v=ShrSupjv1hM
MÁJUS 25.
IRODALOM
Összefoglalás
Olvasd el és kövesd az alábbi link alatt található képsor utasításait!
https://docs.google.com/presentation/d/1yiyBR2sNHzEF6UnU85n0-21IOdFopq9iYzQncIjMWOs/edit#slide=id.p
MÁJUS 20.
IRODALOM
Stevenson: A kincses sziget
Nézd meg a műből készült rajzfilmet hétfőig, majd a füzetbe az óraszám és a cím felírása után jegyezd le a szereplőket! FIGYELEM! A film 46 perces, és aki nem tudja megnézni, olvassa el a könyv 245-248. oldalán található ismertetőt erről a kalandregényről! https://www.youtube.com/watch?v=jT6IrfT0cuw
NYELVTAN
Év végi ismétlés: igék
Nézd meg az alábbi két rövid filmet az igékről (írni nem kell)
https://www.youtube.com/watch?v=bLlJww-YL1g
https://www.youtube.com/watch?v=7HB8OH1H_4M
Aki nem teheti, olvassa el a Tk:34-44. oldalát!
MF: 153/1,2a, és 154/3
--------------------------
MÁJUS 18.
IRODALOM
Scott O’Dell: A kék delfinek szigete
- Írd fel a mai óraszámot, címet!
- Olvasd el az OK. 251. oldalán lévő ismertetőt az íróról!
- Olvasd el a mű tartalmát az OK. 249-250. oldalán, és jegyezd fel a füzetbe, hol, mikor játszódik ez a kalandregény, majd sorold fel a a megismert szereplőket! Indokold meg, miért nevezhető hősnek Won-a-pa-lei! Munkádat kisötösért küldd el lefotózva!
MÁJUS 13.
NYELVTAN
A párbeszéd
Olvasd el a TK. 115 – 116. oldalán található anyagot, és húzzátok alá, mi újat tudtatok meg a párbeszédről!
IRODALOM
66. óra
Defoe: Robinson
- Nézd meg hétfőig a mai óra anyagából, Defoe 1719-ben írt regényéből készült filmet:
https://videa.hu/videok/film-animacio/robinson-crusoe.-1997-WJJRTJZL1sv2MZbP
Akinek nem áll módjában megnézni, tanulmányozza az OK. 240-244. oldalán leírt ismertetőt!
- A füzetbe írd fel az óraszámot, címet, majd a film vagy az olvasás után írd le, mit nevezünk kalandregénynek (265.o.) illetve robinzonádnak (267.o.)! Ezután írd le röviden, hogy tetszett a film/olvasmány! Munkádat küldd el hétfőig!
MÁJUS 12.
NYELVTAN
A módosítószók
(füzetbe)MÓDOSÍTÓSZÓK: szófaj, olyan viszonyszavak, melyek módosítják egy szó, mondat jelentését.
Oldd meg a MF. 151/1 feladatát!
Ellenőrzés: 151/1: kérdőszó: 1,8,10 állítószó: 2,13, 16, 18,19, 20 tagadószó:3,4,7,11,15,17 óhajtószó: 5,14 határozatlanságot kifejező: 6,9,12,16
Feladat: Másold le a TK. 141/T.43 szövegét, húzd alá benne a módosítószavakat, majd küldd el!
MÁJUS 11.
IRODALOM
Lázár: Az asszony
- Ma egy olyan novellát olvasunk, mely hazánkban, az 50-es években, a Rákosi-rendszerben játszódik, amikor minden embert megfélemlítettek, és – akit rábírhattak – árulásra, besúgásra ösztönöztek, kényszerítettek. Olvassátok el az OK.236 – 238. oldalán lévő novellát! Az olvasás során figyeld meg, ki nevezhető HŐSnek a történetben!
- Írd fel a füzetbe az óraszámot, címet, majd válaszolj a kérdésekre:
- Szerinted ki nevezhető hősnek, miért ebben a történetben?
- A Bibliában melyik asszonynak kellett menekülnie gyermekével?
Válaszaid kíváncsian várom lefotózva!
MÁJUS 6.
66. óra – A viszonyszók: az igekötők, a segédigék
- Az alábbi vázlatot írd a füzetbe és tanuld meg!
IGEKÖTŐ: az igéhez tartozó szófaj, módosítja a jelentését pld. be, ki , meg , el stb.
SEGÉDIGE: a VOLNA és a jövő idejű igelakban a FOG szavak (pld. írni fog)
- Oldd meg a MF. 145/1,2 feladatát! FIGYELJ! A betűrendbe soroláskor a=á, o=ó stb.!
- Ellenőrzés:
145/1:abba, agyon, alá, át, be, bele, benn, egybe, együtt, el, elé, ellen, előre, fel, fenn, félre, felül, hátra, haza, hozzá, ide, ketté, ki, körül, külön, le, meg, neki, oda, össze, rá, széjjel, szembe, szerte, szét, tele, tünkre, tova, tovább, túl, újjá, újra, végbe, végig, vissza
145/2:
A: Ha az igekötő az ige előtt áll, egybe írjuk vele.
B: Ha az igekötő az ige mögött áll, külön írjuk tőle.
C: Ha az igekötő és az ige közé egy harmadik szó kerül, mindhármat külön írjuk.
MÁJUS 05.
NYWLVTAN
65. óra – A viszonyszók: névelő, névutó, kötőszó
1. Az alábbi vázlatot írd a füzetbe és tanuld meg!
Viszonyszók: szófajok, melyeknek önálló jelentésük nincs, csak másik szóval.
Ezek: névelő, névutó, kötőszó, igekötő, segédige, módosítószó.
NÉVELŐ: - határozott: a, az pld. A kutya ugat.
-határozatlan: egy pld. Egy kutya ugat.
NÉVUTÓ: főnév mögött áll, kifejezhet helyet (honnan? hol? hová?) ( az ágy alatt, a pad alá..),
időt (mióta? mikor? meddig?) ( kedd óta, ebéd előtt..) és egyéb körülményt (hogyan?) ( apu nélkül, anyu szerint…)
KÖTŐSZÓ: két szót vagy tagmondatot köt össze. pld. és, de, vagy, ugyanis, azaz stb.
2. Oldd meg a MF. 143/4,5 és a 144/7 feladatát!
3. Ellenőrizd:
143/4: alatt – lehet hely is, idő is (hol? a pad alatt; mikor? – óra alatt), alól, alá– hely, között – hely is, idő is, közül, közé, mögött, mögül, mögé – hely, nélkül, szerint, helyett – egyéb, kezdve, óta, múlva, hosszat, közben– idő, át, keresztül, után – hely is, idő is, fogva – egyéb és idő ( orránál fogva és kezdettől fogva), gyanánt, kívül – egyéb (magamon kívül - vigyázz! ez nem AZ a hol?- kívül, mert annak van önállóan is jelentése, de mint viszonyszó csak másik szóval állhat)
143/5: felett – fölé – felől; mögött – mögé – mögül; előtt – elé – elől (nem elöl!); mellett – mellé – mellől
144/7: tt,tt,ll-tt,ő,ll,ü,t,ü,ó,ü,ő,tt,tt,t,ll,tt,tt,ü
MÁJUS 04.
ELBESZÉLÉS ÍRÁSA JELLEMZÉSSEL
HATÁRIDŐ: MÁJUS 7.
A mai napon irodalomból, nyelvtanból is a házi feladat ugyanaz: II. IRODALMI DOLGOZAT (elbeszélés jellemzéssel).
Emlékeztető:
elbeszélés. valós történet, kevés szereplő, helyszín, rövid idő jellemzi.
5 bekezdésből áll: bevezetés kb 2-3 mondat (kikkel, hol, mikor történik?), bonyodalom kezdete (1-2 mondat): első történés; bonyodalom kibontakozása (kb. 10 mondat): a történet elmesélése – jellemzéssel, párbeszéddel (lehet ez személy-, állat-, növény, tárgy-, folyamat- vagy térleírás), tetőpont (2-3 mondat). kiderül a történet izgalma, a főhős sorsa eldől, megoldás (1-2 mondat): utalás a főhős jövőjére vagy valami tanulság.
FIGYELEM! MUNKÁDRA KÉT PIROS JEGYET KAPSZ: HELYESÍRÁS, TARTALOM!
Címválasztási lehetőségek:
- Az én hőstettem
- Megvédtem a barátom/barátnőm
- Ez történt velem, Kuckó királlyal
- Én, Bornemissza, a hős
- A bosszúm Döbrögin
MUNKÁDAT LEGKÉSŐBB MÁJUS 6-ÁN KÜLDHETED BE, SZOMBATON – VASÁRNAP JAVÍTOM, OSZTÁLYOZOM! AZ ALÁBBI ŰRLAPRA GÉPELD LE:
https://docs.google.com/forms/d/1Qp6pAQeH5PHYB7FaUr2XjjfmdmvePD3OGOrDl29Vwlo/edit
JÓ MUNKÁT!
ÁPRILIS 28.
NYELVTAN
A határozószók 2.
- Ellenőrizd a 136/10 feladatot!
hely: 1, 4, 5, 6, 7, 12, 13,20idő: 2, 4, 10, 11, 15, 18,egyéb: 3, 8, 9, 13, 14, 19, 21
- Oldd meg a MF 137/1,2 feladatokat!
- Ellenőrizd!
137/1: zz-bb, bb-bb, lly-zz, zz-ss, ggy-jj
137/2: du – gig, ki – mond-dot-tan, meg-le-he-tő-sen, men-ten, szín-ül-tig, ú-jab-ban, ú-jó-lag, új-ra, u-tol-já-ra
HF: MF. 138/4,5a – ezt kérem beküldeni!
ÁPRILIS 27.
IRODALOM
61. óra
Móra: Kuckó király
- Olvassátok el az OK. 230-233. oldalán található novellát!
- Írd fel a füzetbe az óraszámot, címet, és másold le az OK. 234/9-ról a novella cselekményvázlatát!
Április 22.
NYELVTAN
magyar nyelvtan 6.o.
A határozószók 1.
- Új szófajt tanulunk:
HATÁROZÓSZÓK: általában toldalék nélkül fejezik ki a cselevés helyét (hol?), idejét (mikor?), módját (hogyan?). Ezek alapján a fajtái: helyhatározószó, időhatározószó, módhatározószó (vagy egyéb körülményt kifejező határozószó).
- Oldd meg a Mf. 134/1,2 és 135/5,6 feladatatait!
- Ellenőrizd!
134/1: elöl – hely, együtt – egyéb, egykor – idő, egyszerre – egyéb vagy idő, egyúttal – egyéb, előre – hely, egyként –egyéb, egymagában – egyéb, egyelőre – idő
134/2: utóbb, innen, porrá, meddig, itt, lássék, főre, oda, kívül
135/5: i, u, u, ő, ü, ü, u, ú, í ű,uü, ü, ü, i i, i, ő, ö ő, ő
135/6: hátul, lent, alul, közel, fenn, onnan, későn, délelőtt, bent, éjszaka, tavaly, kinn, úgy, külön, sehol
HF: 136/10 – ezt kérem beküldeni! (számozással is megoldhatod!) Jó munkát!
IRODALOM
60. óra
Dávid és Góliát története
- A mai órán egy bibliai hősről, a gyenge, fiatal, vézna művészlélek Dávidról olvasunk, hogy szállt szembe és győzte le a rettegett óriás méretű, erős katonát, Góliátot! Olvasd el figyelmesen az OK. 227-228. oldalán a történetet!
- Oldd meg a MF. 100/1,2. feladatát!
- Ellenőrizd a megoldott feladatokat:
100/1: a) oroszlán, medve, bronzsisak, parittya, fegyverhordozó, kard, dárda, lándzsa
b) Dávid, Góliát, Izrael, Saul, homlok, patak, páncél, sereg, bátorság, csatasor, öltözék
100/2: 1. Mivel indult útnak Dávid? 2. Kivel állt ki Dávid párviadalra? 3. Milyen az, aki nem fél semmitől?4. Kik támadták meg Palesztinát? 5. Ki volt Saul király fegyverhordozója? 6. Hogy hívják a zsidó nép első királyát?
április 21.
magyar nyelvtan 6.o
A határozó igenév
- Újabb szófajt tanulunk, neve: HATÁROZÓ IGENÉV. Kérdése: Hogyan, de a végződései (képzői): - va, -ve, - ván, -vén. pld. MF 133/2: meggyógyulva, szépülve, állván, leesvén, olvasva, rendezgetvén, merülvén, fázván – a mondatalkotást az a) feladatban ügyesen oldjátok meg önállóan!
HF: Másold le a füzetbe a TK. 128/III. táblázatot és tanuld meg!
április 20.
59.óra
Odüsszeia – A küklópszok földjén (írd fel a füzetbe a címet!)
- Lúdas Matyi, a népi hős után egy ókori hőssel, Odüsszeusszal, Ithaka királyával és társaival kalandozunk hazafelé a görög-trójai háború után, akinek 10 évig tartó földközi- tengeri utazásáról Homérosz, ókori görög író írt Odüsszeia című eposzában (hősköltemény).
- Nyissátok meg az alábbi linket, kövessétek végig a hős király bolyongását!
https://prezi.com/stw2jatm3p8z/odusszeusz-utjanak-allomasai/
Segítség, jegyezd le a füzetbe: (1. kikón nép városa – rablás; 2. lótuszevők szigete – elkábultak a lótusztól 3. küklópszok 4. szelek szigete 5. emberevő óriások 6. Kirké istennő – disznóvá változtatta Odüsszeusz társait 7. alvilág 8. szirének –énekükkel elbűvölik majd megölik a férfiakat 9. Szkülla , Karübdisz (szörnyek) 10. Napisten 11. Kalüpszó nimfa 12. hazatérés Ithakába)
- Olvassátok el az olvasókönyv 224. oldalán részletesebben, mi történt a királlyal és társaival az egyszemű óriások, a küklópszok földjén!
- Oldd meg a MF. 99/2,4 ( figyelj a hosszú ó, rövid i-re!) !
- Ellenőrizd megoldásaid:
99/2: O,SZ,E, P – eposz b) Az Odüsszeia műfaja
99/4: ás, sár, órás, Sári, só, ásó, is, ró stb.