Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


8. osztály (2019/2020 tanév)

április 7.

magyar nyelvtan

A felmérés értékelése, javítása

A felmérést mindenki megírta, a határidő lejárt, a lehetőséget lezártam. 1db HÁRMAS (60%), 1 db KETTES (36%) és 1 db EGYES (27%) született, a témazáró átlaga így: 2,0.

Nyisd meg újra a feladatsort, és ellenőrizd megoldásodat!

https://docs.google.com/forms/d/11VbLZ6Fh83B9IF5sJRmAHoKgH2SDRZQZIPoaudhrudw/edit

Megoldások: 1.a  2.a  3.b  4.c  5.c  6.d  7.d  8.a  9.c  10.a  11.c  12.b  13.a  14.b  15.a  16.c  17.c  18. Csilláék nyáron másik városba költöznek. Szemmel látható a búskomorságuk.  19. Maholnap végleg búcsút kell mondaniuk egymásnak, de megígérték, hogy interneten tartják a kapcsolatot.

magyar irodalom

Önéletrajz

Kattints az alábbi linkre, olvasd el az önéletrajzot, majd írj hasonló mondatokat a saját adataiddal! Munkádat küldd be április 9-ig osztályozásra!

https://docs.google.com/forms/d/1CjLwkLmkNQTQdVo-T3mT8A6HLU-3jH8YlZRwh3PVrH8/edit

április 6.

A felmérés megoldási lehetőségének utolsó napja: április 9.  Figyelem! Egy tanuló legfeljebb KÉTSZER próbálhatja megoldani! A két megoldás közül a jobbik eredményét veszem figyelembe! Az április 6 után beérkező és a név nélküli megoldások érvénytelenek! Egyéb információért állok rendelkezésre messengeren! Jó munkát! A feladatok az alábbi link megnyitásával érhetők el:

https://docs.google.com/forms/d/19Vr-oJal64mNSPG3RsgIAJHk8kt3PysRk6fiD2Kigrw/edit

március 31.

magyar nyelvtan: Témazáró dolgozat

A felmérés megoldási lehetőségének utolsó napja: április 6.  Figyelem! Egy tanuló legfeljebb KÉTSZER próbálhatja megoldani! A két megoldás közül a jobbik eredményét veszem figyelembe! Az április 6 után beérkező és a név nélküli megoldások érvénytelenek! Egyéb információért állok rendelkezésre messengeren! Jó munkát! A feladatok az alábbi link megnyitásával érhetők el:

https://docs.google.com/forms/d/11VbLZ6Fh83B9IF5sJRmAHoKgH2SDRZQZIPoaudhrudw/edit

 

Összefoglalás: Humor az irodalomban

Az alábbi kérdések alapján készüljetek fel (OK: 122-131.o.) témazáró dolgozatra!

  1. Fogalmak: humoreszk, karcolat, egyperces novella, groteszk, szatíra, irónia, gúny ( segít a 234 – 240. oldalon lévő fogalomtár!)
  2. Mi Karinthy tanult humoreszkjének címe? Mit mutat be ezekben?
  3. Mit gúnyol Nagy Lajos Képtelen természetrajz A kutya című alkotása?
  4. Milyen két hagyományos eszközt párosít Örkény az egyperceseiben? Mely novellákat tanultuk tőle?

FIGYELEM! A témazáró dolgozat időpontja: április 6.

március 30.

magyar irodalom – Örkény egypercesei

 

  1. Az OK. 131. oldalán található rövid szöveg alapján ismerkedjünk meg Örkény Istvánnal! Olvassátok el az ismertetőt!
  2. Két új fogalom: egyperces novella (234.o.) és groteszk (131.o.). Jegyezzétek le a füzetbe a két definíciót!
  3. Olvassátok el, milyen útmutatót írt Örkény a találmánya, az egyperces novella olvasásához a 130. oldalon használati utasítás címmel!
  4. Olvassátok el a Fasír című egypercest a 131. oldalon! Mit gondoltok, miről szól pontosan?
  5. Olvassátok el A színész halála című egypercest a 131. oldalon! Hogyan jelenik meg a műben a művészet és a valóság kapcsolata?
  6. Olvassátok el a 131. oldalon a Fiaink című novellát! Mi az üzenete a műnek a megszokásról, a megrögzöttségről?

március 27. magyar nyelvtan

Összefoglalás – szókészlettan

  1. Ismételjük át az alábbi vázlat és a TK. 83.o. ábrája alapján a témakört!
  1. szókészlet: egy nyelv összes szava
  2. szókincs: egy ember által ismert szavak
  3. a szóalkotás módjai:
  1. szóösszetételek

alárendelő szóösszetételek

mellérendelő szóösszetételek

  • : szúette, madárlátta
  • : mozdonyvezető, sereghajtó, favágó
  • : síkraszáll, újjászületés, társszerző
  • : hétvége, jótett, hazámfia

jelentéssűrítő szavak: fénysorompó, zenegép, sarokház, vízfesték

  • kettőzés: is-is, már-már
  • ikerszó:gizgaz, irul-pirul
  • álikerszó:súg-búg, dúl-fúl
  • valódi mellérendelés:

süt-főz, apraja-nagyja, hadsereg, búbánat, rúgkapál,ide-oda

 

  1. szóképzés:

- névszóképzőkkel: írás, író, írt (levél), írni, író (fiú), sebész, sebes stb.

- igeképzőkkel: írogat, írhat, írat stb.

3.      szóelvonás: kapál – kapa, piros – pír stb.

4. szóvegyülés: citom + narancs= csitrancs, motor + hotel = motel

5. mozaikszó: - betűszó: OTP, USA, MÁV, DRV, kft., ELTE, FTC

                        - szóösszevonás: FIDESZ, MŰPA    

6. szórövidülés: trolibusz – troli, professzor – prof, tulajdonos – tulaj stb.

HF: TK. 69-83.o. átolvasni, átnézni a példákkal, a fenti vázlattal a március 31-ei témazáró dolgozatra

 

március 24. – irodalom

Nagy: Képtelen természetrajz

  1. Olvassátok el az irodalomkönyv 128. oldalán található karcolatot!
  2. Idézzétek fel a 236. oldalon található definíció alapján, mi a karcolat!
  3. Oldjátok meg a MF. 93/2,3 feladait!
  4. Ellenőrizzétek megoldásaitokat:

93/2: humoros, gúnyos, szítírikus, ironikus

93/3: szójáték: E,I; áldefiníció: B; terjeszkedő kifejezés: A,D,H; ellentétek: F,C; állítás és igazolása ellentét: G

március 24. – nyelvtan

Egyéb szóalkotásmódok

1. Nyissátok ki a tankönyvet, és tanulmányozzátok át a 81-82. oldalon lévő szöveget!

2. Nyissátok ki a füzetet, és írjátok le példákkal a ma tanult szóalkotási módokat! Így:

SZÓELVONÁS - példák: ................

SZÓVEGYÜLÉS - példák: .............

MOZAIKSZAVAK - példák: .............

SZÓRÖVIDÜLÉS - példák: .............

3. Végezzétek el a füzetbe a TK: 82/1,2,4 feladatokat! 

4. Ellenőrizzétek megoldásaitokat!

82/1: gyorsír, bérelszámol, taps, távirányító

82/2: motel, csalagút, citrancs

82/4: MTK - Magyar Testgyakorlók Köre, FTC - Ferencvárosi Torna Club, ELTE - Eötvös loránd Tudományegyetem, NAV - Nemzeti Adó - és Vámhivatal, tévé - televízió, GYES - gyermekgondozási segély

5. Másold le a füzetbe a TK. 109/T.17. szövegét!

 

március 23.

 irodalom

HUMOR AZ IRODALOMBAN

Karinthy: Tanár úr, kérem!

  1. irodalomkönyv 127. oldal: Ismerkedjünk meg az íróval! (születés ideje, helye, első regénye, kedvelt műfajai, 1912-es műve, agyműtéte, utolsó műveim halála)
  2. Mi a humoreszk? Másold ki és tanuld meg a 126. oldalról!
  3. Olvassátok el A jó tanuló felel (122.o.) és A rossz tanuló felel (124.o.) c. műveket!
  4. Munkafüzet 91/1,2 feladatait oldjátok meg, ezután ellenőrizzétek munkátokat!

(megoldás: 91/1: rövid, kisepikai, szórakoztatás, gúny, irónia

  91/2: STEINMAN, ABSZOLÚT,EGYENLE

március 17.

  1. magyar nyelvtan

A szóképzés

Keressétek meg a TK. 78.-79. oldalán lévő tananyagot, majd tanulmányozzátok figyelmesen! Elevenítsétek fel az ötödik osztályban a szavak alakjáról tanult ismereteiteket!

Oldjátok meg a munkafüzet 64/1,2,3 feladatait! (A megoldásokat a következő órán teszem közzé!)

Jó munkát kívánok!

  1. magyar irodalom

A mozgóképi és az írott sajtó szövegeinek rendszerezése (OK. 220-228.o.)

Segédanyag: https://slideplayer.hu/slide/11495423/

Gyűjtsétek ki a füzetbe fent kijelölt oldalakról egy T-táblázatba a filmműfajok és a sajtóműfajokat!

 

március 16.

magyar irodalom

8. osztály

A mozgóképi elbeszélés néhány jellemzője

 

  1. Olvassátok el az irodalomkönyv 214-219. oldalán lévő szöveget! Készítsetek belőle jegyzetet a következő szempontok alapján: Mi a média? Mit jelent az, hogy a kommunikáció egyirányú v. kétirányú? Mi a technikai és szimbolikus kód? Mit jelent a mágikus gondolkodás a médiában? Mi a reprezentáció?
  2. Nézzétek meg a nemrég tanult/olvasott regény filmváltozatát, és figyeljétek meg a regény és a film műfaja közti különbséget!

https://videa.hu/videok/nagyvilag/abel-a-rengetegben-ylV3ppWJMRptW2tn

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 


Statisztika

Online: 1
Összes: 95725
Hónap: 703
Nap: 24